17 Ekim 2010 Pazar

Müşterilerinizin Sorduğu 20 Soru / Ziyaretçilerin Bilmek İstedikleri

Online satış yapanlar için, listelenen ürünlere “Ürün Bilgisi” yazmak gerçekten bu işin en sıkıcı taraflarından biri. Ancak en önemli yanlarından biri aynı zamanda. Genelde yetersiz bir iki cümleyle geçiştiriliyor. Hatta bazen ürün bilgisi alanı boş bırakılmış dükkanlar görerek üzülüyorum çünkü sadece ürünlerin fotoğrafı -ne kadar iyi çekilmiş de olsa- satış için yeterli değil.

Bu yazımda biraz “Ürün Bilgisi” üzerine odaklanacağım. Tabiki ben daha ziyade elişi ürünlerin satışı odaklı düşünüyorum hep ama bu her zaman geçerli. Etsy’den sparklerama 'nın “MÜŞTERİLERİNİZİN Sorduğu 20 Soru” başlıklı yazısından bazı bölümlerine burada yer vermek istiyorum. 1.5 sene önce okuduğum anda işaretlediğim yazılardan biriydi çünkü neyi nasıl yazmalıyım diye düşünen biri için kısa ve net şekilde müthiş yol gösterici.

MÜŞTERİLERİNİZİN Sorduğu 20 Soru
Güzel ürününüz, ürün bilgisi ziyaretçilerin kafalarını kaşımasına sebep olduğu için satmıyorsa çok yazık olur.

Bu, bundan sonraki ürün açıklamalarını yazarken farklı düşünmenizi sağlayacak bir listedir. Müşterilerin ürünü bizzat göremediğini aklınızdan çıkarmayın. Ürünün özelliklerinin müşteri için bariz olduğunu ya da fotoğrafların her şeyi anlattığını varsaymayın. (bir fotoğrafta birden fazla ürünü yan yana görüp asıl satılanın ne olduğunu anlamadığım olmuştur!) Hatta ürünü hiç fotoğraf yokmuş gibi tasvir etmeyi bile düşünebilirsiniz.

Bu liste her satıcı ve her ürün için geçerli soruları içermiyor. Sadece insanların işlerinizle ilgili bilmek isteyeceklerine dair sizi düşünmeye sevketmek için oluşturuldu.

1. BU NEDİR? (Ürünün ne olduğu sizin için son derece açık olabilir ama aynı şey müşteri için geçerli olmayabilir)

2. NE RENK? (Bilgisayar monitörünüzdeki renk benim monitörümdekiyle aynı olmayabilir)

3. BÜYÜKLÜĞÜ NEDİR? (Bir müşteri olarak bu tablonun şöminemin üstündeki alana sığıp sığmayacağını ya da bu küpelerin omzumdan aşağı sarkıp sarkmayacağını tahmin etmek istemiyorum)


4. NEYDEN YAPILMIŞ? (Hangi malzeme ve teknikler kullanılmış?)


5. KULLANMA TALİMATI VAR MI? (Bu yün kazağı makineda yıkayıp kurutabilir miyim?)

6. BUNU KİM SATIN ALMALI, YA DA ALMAMALI? (Hamile kadınlar, çocuklar..vs için uygun mu?)

7. NE İÇİN KULLANILIYOR? (Dekoratif amaçlı mı, bir fonksiyonu var mı? Her ikisi de mi?)

8. NASIL HİSSETTİRİYOR? (Bu atkı yumuşak mı, ürünün dokusu nasıl, bu kolye çok ağır mı?)

9. NASIL ÇALIŞIYOR? (Kafamdan kayar mı, bir klipsi var mı, belimin etrafına mı bağlıyorum?)

10. NEDEN BU, YAN DÜKKANDAKİNDEN DAHA İYİ? (Ne gibi bir özel niteliği, malzemesi var?)

11. RESİMDE GÖRÜNENLERİN TÜMÜNÜ ALIYOR MUYUM? (Resimde 12 adet görüyorum, hepsini mi sadece 1 tanesini mi yolluyorsunuz, arkada görünen şey ürüne dahil mi yoksa sadece gösterim amaçlı mı?)

12. ÜZERİME UYACAK MI? (Normalde alışveriş yaparken 12 tane giysi deneyip 1 tane alıyorum, online giysi alışverişi yaparak büyük bir riske giriyorum o yüzden lütfen olabildiğince ayrıntılı beden ve uzunluk ölçüleri vererek işimi kolaylaştır..Müşterinin “küçük” veya “büyük” sözcükleriyle ne kastetmek istediğini anlayacağını düşünmeyin.)

13. YA UYMAZSA? (Değişim yapıyor musun, geri gönderim ücretini kim ödüyor)

14. KULLANIMA HAZIR MI? (Bu tablo duvara asmaya hazır mı yoksa önce çerçeveletmem mi gerek?)

15. NASIL GELİYOR? (Hediye paketinde mi geliyor? Gönderime hazır mı yoksa sipariş üzerine mi yapılıyor?)

16. RESİMDEKİ ÜRÜNÜN BİREBİR AYNISI MI ALACAĞIM? (Bu bir stok resim mi yoksa resimdeki ürünü mü göndereceksin)

17. KOKUSU NASIL? (Bu vintage ürün küf mü kokuyor, satıcı ürünü yaparken sigara içiyor mu?)

18. ÜRÜNÜN GERÇEKTEN VINTAGE OLDUĞUNU NEREDEN BİLEYİM? (Ürünün kaç senelik olduğunu belirlemek için nasıl bir araştırma yaptın, üzerinde yazıyor mu, üretim tarihi mi var, vintage ve antika objeler üzerine uzman mısın?)

19. BU JANJANLI TERİMLER NE ANLAMA GELİYOR? (Müşterinizin kullandığınız malzeme-teknik..vs terimlerinin anlamını bildiğini farzetmeyin)

20. BU ÜRÜN OLMADAN YAŞAYABİLİR MİYİM? (Muhtemelen müşteriniz ürünleriniz olmadan yaşayabilir. Ona o ürünü satmak sizin işiniz. O ürüne sahip olmanın harika bir şey olduğunu anlatın. Bu bileziği taktıklarında prenses gibi mi hissedecekler? Bu tabak sadece fonksiyonel değil, aynı zamanda bir sanat eseri mi? Bu ürün hediye almakta zorlanılan insanlar için mükemmel bir hediye mi? Bu ürün belli duyguları harekete mi geçiriyor? Ürünü harika yapan şeyleri anlatın!)


Her zamanki gibi, soru ve düşüncelerinizi yorum olarak yazmanız beni çok mutlu eder. Yazının faydalı olması dileğiyle. .

4 yorum:

  1. Ürün açıklaması yazmada zorlanıyordum çok işe yarar bilgiler vermişsin , çok teşekkürler:)

    YanıtlaSil
  2. Çoğu müşteri sadece başlığı okuyor.İlan metniniz ne kadar uzun olursa,okunma şansı o kadar az.Bu yüzden,mümkün olduğunca az ve öz bilgi verin.Ölçü belirtin tabii ama çoğu müşteri için önemi yok,eninde sonunda "beklediğimden büyükmüş-küçükmüş" yorumu mutlaka alacaksınız,üzülmeyin:) Kimse ölçüyü kıyas almıyor maalesef.
    En önemlisi ilan başlığınız.Muhteşem bir kazak,harika bir kolye,son moda ayakkabı demek yerine,detayı ilanda belirtin,böylece aramalarda daha çok görünürsünüz. Örneğin başlığa : "Beyaz çizgili lacivert uzun kazak" yazarsanız hem beyaz,hem lacivert,hem çizgili,hem uzun kazak arayanlar ürününüzü bulabilirler.

    YanıtlaSil
  3. @inanirsakolurbence: Rica ederim :)

    @Adsiz: Eklediğin bilgiler için çok teşekkürler. Ürün açıklamasında lafı uzatmak kesinlikle olumsuz bir şey.

    Ölçü meselesi de olabildiğince ilgili objeyle birarada fotoğraflayıp, uzunluk-en de vermekten başka yapacak bir şey yok zaten..

    İlan başlığıyla ilgili de kesinlikle katılıyorum. Bir de "Şahane Kolye" filan demek pek profesyonel durmuyor ;)

    YanıtlaSil
  4. çok güzel bi yazı olmuş gerçekten, dikkate alacağım noktalar olacak mutlaka

    YanıtlaSil