27 Mart 2011 Pazar

Online Satıştan Öğrendiğim 10 Ders


Fotoğraf

El yapımı ürünlerin satışının yapıldığı bir yabancı iki yerli sitede 2 seneyi aşkındır dükkanlarım var. İşin tasarım kısmını hobi olarak sürdürsem de, iş satışa gelince fotoğrafları çekme aşamasından başlayarak satış sonrasına kadarki süreci %100 profesyonel sürdürmek durumundayım. Ürettiklerim karşılığı para beklediğim anda o hobi olmaktan çıkıyor ve bir iş anlamına geliyor. Tabi ki sadece "yaptıklarımı listeleyeyim, satılırsa satılır" diye düşünerek dükkan açanlar da var. Böyle düşünmekte bir kabahat yok, yanlış da yok. Benim söyleyeceklerim, ürettiklerini/tasarımlarını yerli ya da yabancı mecrada, ister bir site çatısı altında, ister kendi websitesinde satmak ve bundan para kazanmak isteyenler için.

Daha önce yazdığım ve "Online Satış Kılavuzu" başlığıyla toparladığım yazıların tümüne buradan ulaşabilirsiniz. Başlangıç için kılavuz olacak bu yazıları öncelikli olarak okumanızı tavsiye ederim.

Bu defa konuyu şu şekilde ele alacağım: Özellikle başlangıç aşamasında yani acemiyken yapılan ve bizlere zaman ve para kaybettiren hatalardan bahsedeceğim. Bunlar okuduklarım, duyduklarım ve tabi ki kendi yaşadıklarımdan aldığım dersler :) Ben de kafa göz yararak öğrendim bişeyleri, büyük bir şevk ve keyifle öğrenmeye de devam ediyorum elbette. Konuyla ilgili soru ve fikirlerinizi bu yazıya yorum olarak bırakırsanız cevaplamaktan mutluluk duyarım.


Ders 1: Kargo ücretini kesin olarak bilmeden satışa başlama.

Kutu

Yeni satıcıların çoğu bu acı tecrübeyi mutlaka yaşamıştır. Hele ki yurtdışı gönderimlerde. Ya kargo ücretlerini önceden tam olarak bilmediğiniz için paketi göndermeye gittiğinizde hiç beklemediğiniz bir ücretle karşılaşırsınız ancak "müşteri memnuniyeti" deyip bu masrafı üstlenirsiniz ve kazandığınızdan fazlası kargo ücretine gider, ya hiçbir kargo ücreti bilgisi belirtmediğiniz ya da yanlışlıkla ücretsiz kargo şeklinde belirttiğiniz için satıştan sonra sesinizi çıkaramazsınız..vs

Kargo gönderimleri ile ilgili ayrıntılı bilgiye şu yazımdan ulaşabilirsiniz.


Ders 2: Kargo gönderilerinde takip numarası al.

Takip numarası hem yurtiçi hem yurtdışı gönderimlerinizde hayat kurtarır, hele PTT ile gönderiyorsanız! Takip numaralarını mutlaka saklayın ve paket alıcının eline ulaşana kadar da atmayın. Benim öyle çok paket bulmuşluğum vardır. Onlar yoksa, paketi unutun. :)

Ders 3: Fiyatlama yaparken korkma

Kağıtlar

Bu ilk başlarken çoğumuzun yaptığı bir hata. Ürüne satın alınsın diye düşük fiyat biçmek. Ama farkında olmadığımız şu ki çok yüksek fiyatlandırmak nasıl yanlışsa, düşük fiyatlandırmak da o derece yanlış. Hele ki el yapımı ürünler satıyorsanız..

Şimdi fiyatlandırma öyle bir şey ki pazarlama biliminin ana meselesi. Biz pazarlamacı değiliz ama şunu hepimiz biliyoruz: Ne kadar farkında olmasak da ya da kabul etmesek de "ucuz mal ya kalitesizdir, ya da kesin bişeyi vardır!"..Evet biz buna inanıyoruz bilinaçltında, tersini iddia edebilecek olan var mı?
Ucuz her zaman iyi değil. Yoksa bit pazarına nur yağardı demiş atalarımız. Bazen bakarken "fazla ucuz" diyor beyin bir anda.

Benim başıma şöyle bir olay gelmişti: Daha önce kolyelerimin çok emekli, fiyatınınsa fazla düşük olduğunu söyleyen yorumlar almıştım Forum'da. Ama arttırmaya cesaret edemiyordum. Ardından yine Forum'da "bir ürün satmıyorsa kademeli olarak fiyatını arttırdığından ve bunun işe yaradığından" bahseden bir yazı okudum. Yazıda bahsedilen ne kadar doğru bilemem ama bu olgudan da ilk defa o yazıyla haberim oldu. Neyse, dükkanıma döndüm, kolyelerin fiyatını $28'dan $32'a çıkardım..ve bum! Kolye ertesi gün sattı. O kolye eski fiyatında kalsa satar mıydı satmaz mıydı bilemem, ama bunun anlamı şu, alıcının ödemeye razı olduğu fiyat diye bir olgu var ve demek ki ben o seviyenin altında fiyatlandırmışım.

Ders 4: Ön ödeme almadan özel sipariş çalışma

Hiçbir ön ödeme almadan, sadece alıcının talebi ve tarifi üzerine yapılan el emeği ürünler ve sonrasında ulaşılamayan, mesajlara cevap vermeyen ya da almaktan vazgeçtim diyen alcılar..Elde kalan ürünler..Gerilen sinirler, dökülen gözyaşları..

Herhangi bir ödeme almadan sipariş çalışan satıcılar var, yok değil. Ama kendilerine göre geçerli sebepleri var.

Normal şartlar altında özel sipariş talebiyle gelen kişiler tanıdıksa bu size kalmış ama tanımadığınız bir kişi ise kesinlikle herhangi bir ön ödeme almadan çalışmaya başlamayın, bu konuda ısrarcı olanları ise önemsemeyin, müşteriyi kaçırırım diye düşünmeyin.

Her ne kadar özel sipariş çalışmak kendi içinde riskli bir iş olsa da, illa yapacağım diyorsanız şöyle bir çalışma şekli izleyebilirsiniz: İlk başta ödemenin %50 'sini alıp, süreç içinde ürünün fotoğraflarını gönderebilir, daha sonra biten ürünü dükkanda listeleyip kalan %50'yi alabilirsiniz.

Ders 5: Ürünü sağlam paketle


Sırf iyi paketlemediğiniz için yolda zarar görmüş bir üründen dolayı zaman, emek ve para harcamak zorunda kalmamak için ürününüzün niteliğine göre en sağlam şekilde paketleyin. Nalburdan metre ile baloncuklu paket alın ve paketlerken elinizi korkak alıştırmayın. Fazla paketlemekten kimseye zarar gelmez :) Bir de küçük tavsiye: Adreslerin üstüne mutlaka şeffaf koli bandı yapıştırın.

Ders 6: Satışları arttırmak için sürekli indirim ve kampanya yapma

Bunu şu açıdan söylüyorum: Dükkanında birçok eksikler olmasına rağmen hiç satış yapamadığından yakınan ve bunun için çareyi indirim yapmakta bulan ve olur olmaz kampanyalar, indirimler yapan dükkan sahipleri var. İndirim ve kampanya satışları arttırmak için ilk değil, son seçeneğiniz olmalı. Peki neyden sonra? Eğer satış yapamıyorsanız, ilk yapmanız gereken indirim değil, dükkanınızın tam ve eksiksiz olduğundan emin olmaktır. Önce dükkanınıza bir bakın, eğer fotoğraflar, ürün başlığı, ürün bilgisi, kargo bilgisi, satış politikaları, profil sayfası, etiketleme doğru ve eksiksiz ise ancak o zaman indirim, kampanya..vs uygulayın.

Belki  fiyatlarınız yüksek olduğu için değil, dükkanınıza gelen olmadığı için satış yapmıyorsunuzdur? Ziyaretçi sayısının az olmasının sebebi ise etiketlemelerin ya da tanıtımınızın yetersiz olmasıdır?

Ya da bir şekilde ziyaretçi sayınız fazladır ama fotoğraflar gelenlerin geldiği gibi çıkmasına sebep oluyordur.

Ders 7: Alıcılarla arkadaşınla konuşur gibi konuşma

Çok şükür ben böyle bir şey yapmadım hiç, yapamam da zaten ama hiç tanımadığı alıcılarla canımlı filan konuşanları duydum. :) Bunun sıcaklıkla, samimiyetle alakası yok. Bir şey sormak için mesaj atan kişilere veya sizin mesaj attığınız alıcılarla ne çok resmi ne de arkadaşımızla konuşur gibi konuşmalı. Samimi ama belli bir üslupla konuşmak en doğrusu. Sonradan sonraya belki sık mesajlaştıysanız samimiyeti ilerletmişsinizdir o ayrı tabi..

Ders 8: Mesaj atanlara geri dön

Gelen mesajları cevaplamamak ya da geç cevaplamak gibi bir seçeneğiniz yok. Hatta ne kadar çabuk geri dönerseniz o kadar iyi. Hele ki bu sorun yaşayan bir alıcı ise. Sorunu tamamen görmezden gelmek ve mesajı cevapsız, sorunu çözümsüz bırakmak ise en kötüsü.

Ders 9: Bulanık ve karanlık fotoğrafları yok et



Fotoğrafları bulanık ya da karanlık olduğu sürece o ürünün satma şansı yok denecek kadar az. O yüzden boşuna kendinizi üzmeyin, neden satış yapamıyorum diye. Fotoğraflarınız net ve aydınlık olana kadar silin, tekrar çekin, bir daha silin, bir daha çekin. Ama asla dükkanınıza karanlık/bulanık fotoğraf yüklemeyin.
Fotoğraf çekimiyle ilgili daha önce yazmış olduğum yazıya buradan ulaşabilirsiniz.


Ve Ders 10 EN ÖNEMLİ DERS:

Ürün listeledikten sonra arkana yaslanıp bekleme!

Unutmayın, online dükkan devamlı olarak emek ve zaman isteyen bir uğraştır. Her zaman dükkanınıza eleştirel gözle bakmalı, eksiklerini tamamlamalı, eklemeler-çıkartmalar yapmalı, gerekirse uzun süredir satmayan ürünleri yeniden fotoğraflamalısınız. Ne zamanki dükkanınızı biraz ihmal ettiğinizde satışların düşüğünü hatta durduğunu göreceksiniz. Yeni ürünler listeleyerek dükkanı canlı tutmalı, hem online hem offline tanıtım faaliyetlerine ara vermeden devam etmeli, müşterilerinizle ilişkilerinizi sıcak tutmalısınız.

Ve elbette bu yolda çoğu şeyi bizzat yaşayarak öğreneceğiz, kimi zaman hatalar yapacağız ama bu hataların sorumluluğunu alarak ve çözüme yönelik hareket ederek hatalardan ders çıkaracak ve bu işten keyif almaya bakacağız. Unutmayın, en önemlisi keyif almak, emeklerinizin karşılığında mail kutusunda gördüğünüz "Tebrikler! Ürününüz satın alındı" yazısının keyfi hiçbirşeyle değişilmez çünkü :)

Sizlerin de "ben de bunu yaşadım, öğrendim" dediğiniz tecrübeleriniz var mı? Ya da konuyla ilgili sormak istedikleriniz? Bu yazıya yorum olarak yazabilirsiniz.

20 yorum:

  1. bu değerli yazına pasajın facebook sayfasındn ulaştım, güzel blogunada. aslında pasajda ürünlerine sıkça raslamış ve belkide daha önceleride blogunu ziyaret etmiş olabilirim. yeniden bulmannın ve bilgi dolu yazından faydalanmanın keyfini sürüyorum şu an. çoook ama çok teşekkürler. emeğine sağlık. diğer yazılarınıda tek tek okuyacağım. bende pasaj ve emeksensinde ürünlerimi sergiliyorum :) etsy ye de sadece üyeyim mlesefg ingilizce harcım değil :)
    başarılarınızın devamını temenni ederim :)

    YanıtlaSil
  2. @ReNgArEnk

    Çok teşekkür ederim güzel sözlerin için, çok mutlu oldum. Yazı faydalı olabilirse ne mutlu bana :) Her zaman beklerim, şimdi dükkanlarını inceleyeceğim. Sevgilerimle, görüşmek dileğiyle..:)

    YanıtlaSil
  3. çok emek vermişsiniz ve çok önemli ayrıntıları paylaşmışsınız, teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  4. @mermaid

    Rica ederim mermaid, ben teşekkür ederim zaman ayırıp beğenini paylaştığın için :)

    Konuyla ilgilenen, satış yapan ya da yapmayı düşünen tanıdıklarınla yazıyı paylaşırsan, daha çok kişinin haberi olur blogumdan ben de daha çok yazılar paylaşabilirim :)

    Teşekkürler tekrar,

    Sevgiler

    YanıtlaSil
  5. Bilgilendirici yaziniz icin tesekkurler.

    Bir konuda sorum olacakti. Promosyon kodlari olusturduktan sonra bu kodlari nasil kullanmaliyim? Announcement kismina felan kodlari yazip indirim yapmak geldi aklima ama dogru bir yontem olurmu bilemedim. Birde kupon kodlarini yayinlamali mi yoksa istek uzerine kodlari kisilere mi gondermeliyim? simdiden tesekkurler.

    YanıtlaSil
  6. her zaman olduğu gibi yine okurken heveslendiren bir yazı yazmışsın... bunları bizimle paylaştığın için teşekkürler... seni takip etmeye devam ediyorum:)) sevgiler... Deniz..

    YanıtlaSil
  7. @İzay Collection

    Ben teşekkür ederim vakit ayırıp güzel düşüncelerini yazdığın için, sevgilerimle :)

    Limon Yeşili

    YanıtlaSil
  8. @oggo

    Ben teşekkür ederim, kupon kodlarıyla ilgili http://www.etsy.com/teams/7716/announcements/discuss/6761991/ adresinde Etsy admininin açıklamasını, kupon kodu yardım kılavuzunu bulabilirsin. Sevgiler.

    YanıtlaSil
  9. Bilgilendirici yazınız için çok teşekkürler. Tam zamanında buldum. Etsy'de dükkan açmayı düşünüyorum. Tecrübelerinizden çok yararlanacağım. 30 civarında ürünüm var, 50ye tamamlayıp öyle açmak niyetindeyim.
    Henüz hepsinin resimlerini koymadığım bir blogum var. Hani "yüz verdik, astarını istiyor" demezseniz, bir bakıp "dükkan aç" ya da "sen bu sevdadan vazgeç" der misiniz?
    Sevgiler...

    YanıtlaSil
  10. Faydalı yazınız için çok teşekkürler,sanırım bende fiyatlandırma konusunda hata yapıyorum. Ürün satılsın diye düşük fiyatlandırıyorum. Bir de pazarlama konusunda yetersizim, umarım zamanla herşey yerine oturur...Tekrar teşekkürler.

    YanıtlaSil
  11. @Mihriban

    Ben teşekkür ederim, vakit ayırıp güzel yorumlarını yazdığın için. Bloguma her zaman beklerim, sevgiler

    YanıtlaSil
  12. @Nihal Erpeden

    Rica ederim, estağfurullah, yüz verdik astarını istiyor demem hiçbir zaman :) Yazılarımın sonunda hep dediğim gibi, bıraktığınız yorumlar veya sorduğunuz sorular beni çok mutlu ediyor. Faydalı oluyorsa ne mutlu.

    Nihalcim, yaptıklarına bakıp dükkan aç ya da bu sevdadan vazgeç demek haddim değil. Sadece ürünlerini ne yönde geliştirebileceğini, ya da bütünüyle sunumunu nasıl daha iyi gerçekleştirebileceğinle ilgili tavsiye verebilirim. Ürünlerle ilgili söyleyebileceğim şey, örneğinEtsy'de, herşeyden biraz mantığı yerine, tek ya da 2 çeşit ürüne odaklanıp, farklı model ve renk çalışmak daha çok işe yarıyor. Ve de fotoğraflara azami önem göster, yine mesela Etsy'de çok satış yapan dükkanların fotoğraflarına bak, sana fikir verecektir. Ama çoğunun profesyonel makineyle çekilmediğini de aklından çıkarma. Bu özellikle kamerayı, ışığı ve açıyı doğru kullanmakla ilgili bir şey. Sevgiler

    YanıtlaSil
  13. mesleğinizle ilgi alanınızı birleştiren ne harika bir blog ve makale olmuş. iyi ki rastladım blogunuza, takipteyim:)


    lumosdesigns.blogspot.com

    YanıtlaSil
  14. @ Lumos Design

    Çok teşekkür ederim sevgili Lumos Design :) Bildiklerimi paylaşırken bir taraftan ben de kendimi geliştiriyorum. Güzel yorumun için çok teşekkürler tekrar, sevgiler :)

    YanıtlaSil
  15. Ellerinize sağlık bilgileriniz için çok teşekkür ederim Allah emeklerinizi boşa çıkarmasın inşallah

    YanıtlaSil
  16. @ dragonfly_26_7

    Rica ederim sevgili dragonfly, ben teşekkür ederim zaman ayırıp güzel düşüncelerini yazdığın için. Sevgilerimle..

    YanıtlaSil
  17. Merhaba! Pasajınızı biliyordum çünkü ben de sizin kullandığınız malzemelere benzer malzemelerle takı yapıyorum ve arattığımda hep görüyordum cicilerinizi....Bloğunuzu ise bugün keşfettim ve bu kadar geç keşfetmiş olmama çok üzüldüm! Ne kadar bilgilendirici ve dolu bir bloğunuz varmış...ve hiç üşenmeden, fotolarla destekleyerek tane tane anlatmışsınız! Emeğinize sağlık....Ben takılarımı daha çok hobi, eş-dosta hediye-satış olarak götürsem de pasajda da 1-2 satsam fena olmaz derken neden satılmadıklarını şimdi daha iyi anlıyorum...profesyonel bakış açınız için çok teşekkürler:)

    YanıtlaSil
  18. Merhaba, takı deyince zihnimde canlanan nadir isimlerden birisiniz, yazınızı çok beğendim, fakat ben okuyarak değil de tecrübe ile öğrendim :/ Sizi pasaj.com dan tanıyordum, bir limon yeşili vardı dedim, aradım ve bu yazıyla karşılaştım, sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhabalar :)

      Çok teşekkür ederim, her zaman beklerim, çalışmalarınızda başarılar :)

      Sil
  19. Merhabalar, harika bilgiler içeren yazınızı okudum ve kendi adıma çok teşekkür ederim çok güzel bilgiler edindim. Örgü örmeyi çok seviyorum. Bir arkadaşımın önerisi üzerine ben de yaklaşık iki ay kadar önce etsy de bir dükkan açtım. Yazılarınızdan bazı öğrendiğim şeyleri uygulamama rağmen hiç satış yapamadım. ( Hergün olmasa da renew yapıyorum, ürünlerimi 1 haftalık promote ettim. ) Görüntülenme sayısını nasıl artırabilirim veya kaçırdığım başka ipuçları mı var? Yardımcı olursanız çok sevinirim. Sevgiler...

    YanıtlaSil