6 Haziran 2011 Pazartesi

El Emeği Dükkanınızda Ne Satmalı? İnternette En Çok Satan Ürünler Nelerdir?

Fotoğraf

Eğer el emeği ürünlerinizi, tasarımlarınızı internette satmak ve bunun için bir dükkan açmayı düşünüyorsanız ve bu yazıya rastladıysanız, doğru yerdesiniz : ) Çünkü bu yazıda, neyin çok sattığına dair öyle bir ipucu vereceğim ki, sizler de bunları yaparak ilk 6 ay sonunda bir para sayma makinası almak zorunda kalacaksınız ;))

Şimdiye kadar internette dükkan açma ve el emeği ürünlerin ve tasarımların satışına dair farklı yazılar yazdım. (Hepsine buradan ulaşabilirsiniz) Bugüne kadar işin “nasıl”ından bahsettim, bu yazıda ise biraz “ne satmalı” dan bahsetmek istiyorum.

Ürünlerinizi listelemiş, internet ortamında ve çevrenizde tanıtımlara başlamış ve heyecanla gelecek satışları bekliyor olabilirsiniz. Ya da henüz ürünlerinizi listelemek için cesaret ve bilgi toplama aşamasındasınız! Her nasıl olursa olsun, şüphesiz “ürün” işin en önemli kısımlarından birini oluşturuyor.

“Çok satış yapmanın” elbette bir çok bileşeni var ve “ürün” bunlardan sadece biri. Ama doğru kullanılırsa sizi daha ilk aşamada öne çıkartacak bir unsur.

Dolayısıyla ilk önce sorulması gereken soru belki de “ne satmalı”? Hepimiz tasarlamayı ve üretmeyi seviyoruz ve farklı alanlarda beceri sahibiyiz. Kimimiz çok iyi örgü örüyor..Öyle ki hem bir taraftan dizi izleyip bir taraftan örecek kadar uzman, hem de farklı teknikler biliyor :) Ya da kimimiz evde nikah şekeri yapıyor, kimimiz çanta dikiyor, iğne oyası yapıyor..vs

Bazılarımız ise aynı anda birçok alanda beceri sahibi..Bütün kurslara gitmiş, ahşap boyamadan, ebruya, kırkyamadan, takıya..Elinden her iş geliyor.

Peki sıra geldi, ne yapmalı sorusuna.. Evet, işte o ipucunu açıklıyorum:

1. Sadece tek bir ürün çeşidine/fikre odaklanın ve o ürünün farklı desen, model, renklerini çalışın!

Sanırım biraz hayalkırıklığına uğradınız, bu mu yani dediğinizi duyar gibiyim ;)

Bunun anlamı şu: Belki, ne kadar farklı ürün çeşidi olursa o kadar iyi olur, o kadar farklı sayıda müşteriye hitap eder diye düşünüyor olabilirsiniz.

Haklı olabilirsiniz ama burada durum biraz farklı. Dükkanınızda 2 tane bebek kapı süsü, 5 tane yazma, 6 tane kolye, 3 tane ahşap boyama çerçeve, 5 tane şal olmasındansa sadece bir ya da iki ürün grubuna odaklanmanız ve onların farklı renk, desen, model, boyut..vs çalışıyor olmanız daha anlamlıdır. Sadece belli bir (ya da 2-3) ürün çeşidi çalışıyor olmak ve hatta o ürünün farklı ihtiyaç ve zevklere hitap eden özellikte çeşitlerini bulunduruyor olmak daha avantajlıdır.

Yorgan
Bu şu demek: Daha niş, daha odaklı düşünerek bir ürün grubu belirleyin. Niş dar anlamıyla “küçük tüketici kitlesi” demek. Hatta şimdi “mikro niş” diye bir tabir çıktı. Buna örnek olarak yeni açılan yakın zamanda faaliyete geçecek olan fitbas.com sitesini verebilirim. Sadece ayakkabı satışı yapılan siteleri biliyoruz, şimdi ise sadece kadınlar için 34-35-36 ve 41-42 numara, erkekler içinse 38-39 ve 45-46-47 numara ayakkabıların satılacağı bir site açılıyor.

Pazarlama dünyasındaki bu gelişmelerin tesadüf olduğunu düşünmeyin kesinlikle. İşte siz de bu yüzden, bildiğiniz, yapabildiğiniz şeyler arasında bir eleme yapın, maliyet, hız, malzeme temini gibi faktörleri de göz önünde bulundurarak bir ya da birkaç ürün çeşidi belirleyin.

Aklıma şöyle bir örnek geliyor: Güzel, trendy bir etek kalıbı bulup, sadece o kalıpta keserek ama modelle oynayarak ve farklı kumaşlarla çalışılabilir. Ama bunun için çok sayıda kumaş ve/veya model seçeneği bulundurmalısınız, aksi halde dükkanınız fazla kısır bir görünüm çizebilir. İleriki zamanlarda kalıp, model çeşidini arttırmak, tarzınızla bütünleşen elbise, bluzlar..eklemek de mümkün tabii..
Etek
Bu esnada Türkiye ve dünyadaki trendleri takip ederek, neyin rağbet gördüğünü neye doğru bir eğilim olduğunu da tespit edebilirsiniz. (Daha evvel bir ürün fikri olarak "yeni moda bebek patikleri" diye bir yazı yazmıştım. Buradan okuyabilirsiniz)

Aynı zamanda, böyle odaklı bir sunum yaparak o işin uzmanı algısı yaratmış oluyorsunuz. Yani başka bir deyişle, yeni doğan için kapı süsü arayan bir kişinin aklına direk siz geleceksiniz. Çünkü o kişi biliyor ki, siz sadece o işi yapıyorsunuz, hep o işi yapıyorsunuz ve en çok çeşit sizde bulunur! X ürününü arayan kişi bilecek ki, sizde aradığını bulma ihtimali çok yüksek. Üstelik bu şekilde özel sipariş de alabileceksiniz çünkü insanlar özel sipariş vereceklerse bir işin uzmanıyla, işi o olan biriyle çalışmayı tercih ederler.

Bu noktada ise 2. önemli adıma geliyor sıra:

Diyelim ki elemeyi yaptınız, belli ürünlere odaklanacaksınız. Peki o ürünleri yapan, satan çok sayıda kişi varsa, yani rakip çoksa ve onlar da halihazırda yeterince tanınıyorsa?

Bence burada örnek ürün olarak yazmadan bahsedebiliriz. Her evde yazma oyası yapan birileri var herhalde ülkemizde değil mi? :) Peki, siz de yaptığınız yazmaları satmak isterseniz ne olur? Ben satamazsınız, satmaz demiyorum elbette..Ama oyalı yazmaları hem internette hem de piyasada çok yapan olduğu için buna zaman ve emek yatırımı yapmak çok akıllıca olmaz. O zaman ne yapmalı?

Ya o malzemeyi veya tekniği yeni ve yaratıcı bir şekilde yorumlamalı, ya sunumunu çok güzel, profesyonel, farklı..vs şekilde yapmalı ya da tamamen farklı ve kimsenin yapmadığı bir ürün/tasarım yapmanız gerekmekte.
Köpekbalığı Cupcake

Yani sizlerin var olan bilgi, beceri ve tecrübelerinizi mutlaka ama mutlaka “yaratıcılıkla” birleştirmeniz gerekiyor. Yoksa zaten her yerde olan şeylerden birini yapmış olursunuz.

2 Ters 1 Düz markasını duydunuz mu? Duymadıysanız İpek Arnas’ın tatlı mı tatlı tasarımlarından benim favorim olan birkaçını aşağıda görebilirsiniz. Sizce onu farklı kılan ne? (İpek Arnas eminim markasını inşa etmek için çok ama çok çalışmıştır ve hala da çok çalışıyordur, bu apayrı bir konu ama yorumlama biçiminin özgünlüğü su götürmez, siz ne dersiniz?)











Bu kazağı giyiyor olsam devamlı kızın saçlarını okşarım heralde :)


Fotoğraflara baktığınızda neden bu örneği verdiğimi anlamışsınızdır.

Son olarak da, dükkanınızda belli sayıda ürünü her zaman bulundurmaya, 15 adedin altına düşmemeye çalışın. Ve de yukarıda bahsettiğim şekilde ürünün farklı ihtiyaçlara ve zevklere hitap eden ne kadar çok çeşidi olursa o kadar iyi olur.

Özetlersek, belli bir fikre/ürüne odaklanmak (eleme) ve özgün şeyler ortaya koymak (yaratıcılık) ve ürün sayısını belli bir seviyede tutmak hem kısa hem uzun vadede size kazanç olarak geri dönecektir.

Şu yazıya da bir göz atın. Etsy.com’daki (şimdi dağılmış olan) ilk Türk grubunun kurucusu Nakpunar tarafından önceleri kaleme alınmış bir yazı. Onu da okumanızı tavsiye ederim.

Peki sizler neler yapıyorsunuz, neler üretiyorsunuz? Satma aşamasına geçtiniz mi ya da orijinal fikirleriniz var ama satar mı diye mi düşünüyorsunuz?
Eklemek istediklerinizi ya da sorularınızı yazıya yorum olarak bırakırsanız çok mutlu olurum.

Not: 1,5 aydır blogumdan biraz uzak kaldım . Klasik sebeplerden ötürü..

Bu vesileyle, sevgili Aslı'ya, samimi mesajıyla bu yazıyı yazmamda bana verdiği itici güç için teşekkürü borç bilirim :)

15 yorum:

  1. Ne güzel bir yazı bu, ben kanaviçe ile ilgileniyorum, bir ara pasajdan satış yaptım ama sonra satışa yönelik ürünler hazırlamayı bıraktım, 2-3 ürün bulunan hareketsiz bir pasajım var, yazını okuduktan sonra kafamda bir şeyler şekillendi, çünkü satış amaçlı ürünler hazırlamak istiyordum ne zamandır. Ben sana şunu sorabilirim, pasaj.com'u biliyorum ama bir de emeksenin.com adlı bir site var hangisi daha popüler, ya da daha hizmet sunuyor sence, bir fikrin varsa paylaşırsan sevinirim, sevgiler, Ahu

    YanıtlaSil
  2. Hepsi de çok doğru tespitler. Blogunuzu geçenlerde izlemeye aldığımdan eski yazılara doğru gitmem gerekecek...
    Satma aşamasına geçememiş, yaptıklarını "acaba satabilir miyim? Acaba beğinilir mi" endişesiyle çevresine hediye eden biriyim. Denemek için de cesaretim yok sanırım... Açıkçası her konuya el attığımdan, hangi konuda uzmanlaşacağıma da karar vermiş değilim. Bu yüzden daha zamanı var diye düşünüyorum.
    Bu güzel yazı için teşekkür ediyorum.

    YanıtlaSil
  3. @Lavanta Bahçesi

    Sevgili Ahu, güzel yorumlarını eksik etmediğin için çok teşekkürler, yazdıklarımın okunduğunu hele ki işe yaradığını bilmek, bunları duymak harika! Siz varlığınızı hissettirdikçe, ben hep yazarım :)

    Dükkanlara gelince..

    Benim Emeksensin'de de dükkanım var ama ürün sayım baya kısıtlı, çünkü pasaj.com çok daha önceden açıldığı için ve orada daha çok bilindiğim için önceliği Pasaj'a veriyorum hep..Yani tek ve devamı olmayan bir şey yaptıysam Pasaj'a koyuyorum mesela..

    Ayrıca pasaj.com'un bağlı olduğu grup dolayısıyla arkasına aldığı bir ziyaretçi ve reklam desteği var ki, göz ardı edilemez. Emeksensin'in henüz böyle bir durumu yok.

    Ama..Evet burada kocaman bir ama var çünkü hangisi daha iyi hizmet sunuyor demişsin; bana sorarsan bunların dışında yani ilk olmanın ve ziyaretçi sayısı avantajının dışında kalite anlamında Emeksensin çok önde, hem de ilk açıldığı günden itibaren.

    Ben kurucusuyla çok mailleştim ve sağolsun ayrıntılı ve uzun uzun yazdığı cevaplarından biliyorum ki, çok kaliteli bir ekip. Tabi ki sürekli geliştirmeye devam ediyorlar. Kısacası gönül rahatlığıyla orada da dükkan açabilirsin.

    Bol ve hayırlı satışlar dilerim :)

    YanıtlaSil
  4. @MARİFETLİ PERİ

    Çok teşekkür ederim, bu yorumlar beni inanılmaz motive ediyor.

    Sadece nacizane şunu söyleyebilirim: Kervan yolda düzülür lafına çok inanırım.

    Bir de şu sözü yazmak istiyorum. LinkedIn sitesinin kurucusu şöyle bir laf etmiş: "Eğer ürününüzün ilk halinden utanmıyorsanız, ürünü çok geç çıkartmışsınız demektir." Burada üründen kastı bir websitesi ama her şeye uygulanabilir bence..

    Sevgiler :)

    YanıtlaSil
  5. limonum anca gelebildim.saat olmuş 23.38.halbuki pzt yazım geliyor dediğinden beri sabırsızlıkla bekliyordum.veeee tam da beklediğim gibi süper ultra hiper faydalı bir yazı gelmiş senden.o sondaki teşekkür kısmından da acaip onore oldum bilesin.dediklerin çok mantıklı ama ben de bir sürü şey yapmak isteyenlerdenim.bu yüzden deliriyorum.bişi yaparken aklıma başka bişi geliyor.çoğu zaman elimdekini yarım bırakıp öbürüne geçiyorum.ama en azından hepsi dikiş üzerine.bloğumu da açtım bu arada.atolyemiskin.blogspot.com'a beklerim.bu deli hallerimi daha iyi anlarsın orda.bu bi sürü şey yapma olayına belki şöyle bi çözüm bulunabilir:isim ya da marka değişimi.mesela ben çanta,yastık ve bebek battaniyesi yapıyorum.her biri için ayrı bir site,marka,blog kurabilirim.ha böyle bir vaktim var mı?yok!ama vakti olan yapabilir.ondan sonra da en çok tutan üzerine yoğunlaşıp diğerlerini eleyebilir.hani illa kasacam hiçbirinden vazgeçmem diyenler için:)neyse çok uzattım.yeni yazılarını merakla beklemekteyim.bu arada seth godin'e de senin vesilenle ulaşmış oldum.çok sevindim.bayılırım o adama.sevgileeeeer.ASLI

    YanıtlaSil
  6. O resimleri çalmak yasal değil ....
    En azından yazar en azından izin ve / veya randevu isteyin sizin değildir fotoğraflar, gönderirseniz ....
    Belki bunun da yasal yol açabilir ...

    YanıtlaSil
  7. @Adsız

    Uyarınız için teşekkürler ama çalmak uygun bir tabir değil sanırım, eğer ortada bir yanlışlık varsa bu ancak fark etmeden yaptığım bir hata olabilir ve düzeltmekten de mutluluk duyarım. Resimlerin hangilerinden bahsettiğinizi de tam anlayamadım, onları da söylerseniz çok sevinirim.

    YanıtlaSil
  8. gene çok faydalı bir post, teşekkürler:)
    ben takı yapıyorum, kolye ve yüzükler-blogumda görebilirsiniz. ama bunları mağazalarda sattığım için ve belli sayıda üretebilidiğimden online (etsy ve pasajdaki) dükkanlarıma pek birşey kalmıyor maalesef. bir de etsy de satış yapmak için sadece ürünleri koymak yeterli olmuyor sanırım. çünkü etsy ye sürekli yeni ürünler eklendiği için sıralamada kısa süre görünüp kayboluyor ürünler. mesela treasury list yapmak, circle'lara eklenmek/eklemek, toplulukta tanınmak için uğraşmak da lazım gibi.

    YanıtlaSil
  9. Bugün limon ve limon yeşili üzerine bloguma bir yazı yazarken karşıma çıktın. Aradığım yalnızca bir renkti ben bir gökkuşağıyla karşılaştım, üstelik tam da düşündüğüm, üzerine araştırdığım bir konu olan online satışla ilgili bir başlıkla...
    Karşılaşmalara sevgiyle,

    Bana da beklerim limonata içmeye; www.hergunluk.com

    YanıtlaSil
  10. @Lumos Design

    Sevgili Lumos Design, ben teşekkür ederim yorumun için :)

    Aslında benzer durum benim için de geçerli. Ben de internetteki dükkanlarıma koyduğum için mağazalara veremiyorum :) Konsinye vermek istediğim yerler var ama önceliği online dükkanlarıma veriyorum ;)

    Etsy ile ilgili de evet dakikalar içinde arama sonuçlarında kayboluyorsunuz, hele ki aksesuar-takı kategorisinde..Yine de biliyor musun bilmiyorum ama bir ürünü ara ara "renew" yaparak arama sonuçlarında en ön sıraya taşıyabilirsin, elbette yine 0.20$ karışılığında..Etsy'de bu vazgeçilmez bir özellik hatta buna az da olsa belli bir bütçe ayırmak gerekiyor. Mesela günde 1 yenilemeden ayda 6$ gibi..(0.20$x30) Onun dışında zaten dediklerin tamamen doğru, Etsy dahilinde bu çabaları göstermek gerekiyor..Sevgilerimle :)

    YanıtlaSil
  11. @nazsevik

    Naz, inanılmaz mutlu oldum bu karşılaşmaya..İlk önce yazını keyifle okudum, ve her kelimesine ayynenn katılıyorum :D Ben de aynen limon, limonata, LİMONLU CHEESECAKE, limon ağacı aşığıyım..Ayrıca son cümlene koptum :):) Ve de Kemal Sunal'ın filmindeki bir sahne geldi aklıma :):)

    İnternette satışla ilgili tüm yazılarıma sağ sütunda yer alan logodan ulaşabilirsin. Ve soruların olursa ben burdayım! Görüşmek dileğiyle..:)

    YanıtlaSil
  12. @Aslı

    :):) Ben de sana teşekkür ederim :)

    O dediğinden aynen bende de var..Oturuyorum masama, bir şeye başlıyorum, derken bi bakmışım onu bırakmışım başka şeye atlamışım, onu bırakmışım hımm bunu nasıl yapsam diye düşünüyorum..

    Bir de malzeme alışverişinde yaşıyordum benzer durumu, şimdi onu baya kontrol altına aldım. Bunla şunu yaparım, bunu şununla kullanırım diye diye yeni yeni malzemelerle dönüyodum eve..Sağolsun annem de boş durmuyor, o da kumaş kontenjanını dolduruyor. Sonra baktım evdeki malzemelerle rahat bir kumaşçı, bir tuhafiye açılır. Ve şuan çok daha bilinçli alışveriş yapıyorum ve kendime önce evdeki hazır malzemeleri bitirme diye bir kural koydum. Ne yaparsan evdekilerle yapacaksın! dedim kendime. Baya işe yarıyor..Neyse, sana da kolay gelsin, görüşmek dileğiyle..:)

    YanıtlaSil
  13. ben de pasajda dükkan açıp ürün satışına başladım. yazını okuyunca isabetli bir çalışma yaptığımı düşünüyorum. benim ana materyalim keçe. biliyorum keçe son zamanlarda herkesin elinde. ama ben lastik ve keçeyi birleştirerek kemer çalışıyorum. daha önce hiçbir yerde görmemiştim. göğsümü gere gere benim tasarımım diyebiliyorum.

    http://fuska.pasaj.com/

    pasajımı inceleyip yorumlarsan sevinirim. bu yazıyı yazdığın için de çok teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  14. @fuska

    Ben teşekkür ederim yorumun için :)Kemerlerden gideceksen çeşidi arttırmanı ve fotoğrafların üzerinde çalışmanı öneririm. Ha bir de mutlaka canlı manken üzerinde de sergile, büyük fark yaratacaktır..Sevgiler :)

    YanıtlaSil
  15. limon yeşiliii;) harika tespitlerinin bulundugu bu yazıyı okuyunca çok keyif aldım.ayrıca bildigim bazı bilgileride gözden geçirmek benim için oldukça yararlı oldu.tespitlerin ve paylaşımın için teşekkürler,,

    YanıtlaSil