26 Ocak 2020 Pazar

Etsy’de Dükkân Açmadan Önce Mutlaka Okuyun. Etsy Bir Dükkânı Neden Kapatır? 1. Bölüm

Görsel: Canva.com
Bu yazımda, Etsy’de yapılan en yaygın kural ihlallerini bir araya toplamaya çalıştım. Bunlar, dükkânınızı daha açarken kapatılmasına veya askıya alınmasına sebep olan hatalardır.


Yazıyı 2 bölüm halinde yayınlayacağım. Ayrıca İngilizce kelimeler Etsy’de kullanılan jargondur, aramalarınızı bu kelimelerle yapabilirsiniz.
Etsy kendine özgü kuralları olan bir platform. Dünyanın en büyük e-ticaret sitelerinde çok başarılı satışlar da yapıyor olsanız, Etsy’nin kurallarını okumadan, ezbere dükkân açmaya kalkmak daha ürünleri girmeye başlarken dükkânınızın kapatılmasına sebep olabilir. Hem de bir açıklama dahi yapılmadan. Dahası, "Bu defa kurallara uygun yeni bir hesap açayım." dediğinizde o hesabınız da kapatılacak. Başka bir hesap açmak için yeni bir bilgisayar, IP adresi, modem ve kredi kartı kullanmanız, hatta fotoğrafları bile tekrar çekmeniz gerekecek. Böyle bir külfetin altına girmektense, en doğrusu baştan kurallara uygun hareket etmektir.
Şunu da belirtmek isterim, Etsy’de kuralları açıkça ihlal eden birçok dükkân çıkabilir karşınıza. “Bu dükkânlar satıyorsa demek ki problem olmuyor.” diye düşünmeyin. Bu Etsy’nin de belirttiği gibi doğru bir test yöntemi değil. Bugün açık olmaları hatta yüzlerce satış yapmış olmaları yarın kapatılmayacakları anlamına gelmiyor. Kural ihlali yapıyorsanız bilin ki dükkânınız her an kapatılma riski altındadır. Tüm bilinirliğiniz, müşterileriniz, müşteri yorumları ve verdiğiniz emeğin bir anda uçma ihtimali vardır ve ne yaparsanız yapın geri alamazsınız.
Hem boşa gidecek emek, hem de her an kapanma ihtimalinin yaşatacağı stresi düşünürsek, bu beklentiyle yaşamak çok da mantıklı değil. Zaten amacı uzun vadeli gelir kaynağı yaratmak olan biri böyle risklere girmeyecektir. Özetle, kuralları okuyarak başlayın ve doğru yoldan şaşmayın J
Gelelim Etsy’deki en yaygın kural ihlallerine.
Görsel: Pexels.com
- Hazır ürün satmak

Satın aldığınız hazır bir ürünü veya handmade dahi olsa tasarımında ve/veya yapımında bulunmadığınız bir ürünü handmade kategorisinde satmak Etsy’de "reselling" olarak tanımlanıyor.


Not 1: Hazır bir ürünü hammadde gibi kullanıp üzerinde tasarım ve/veya üretiminizi içeren bir değişiklik veya ekleme yaparak farklı bir ürün haline getirebilirsiniz. Bu reselling sayılmaz.
Not 2: Shop story bölümüne çalışırken çekilmiş video ve fotoğraflar koyarsanız hem ürünlerinizin size ait olduğu inancını kuvvetlendirmiş, hem de ziyaretçilere el emeği duygusunu aktarmış olursunuz.
-Dükkân üyelerinin (shop member) ve üretim ortağının (production partner) belirtilmemiş olması
Tasarım, yapım, fotoğraf, reklam-pazarlama, kargo, müşteri hizmetleri gibi aşamalarda size yardımcı olan ekip arkadaşlarınız varsa bunları About Shop bölümüne “shop member” olarak eklemelisiniz. Dükkân sahibi olarak siz de “owner” oluyorsunuz.

Kendinize ait orijinal tasarımları ürettirdiğiniz, sizin bünyenizde çalışmayan bağımsız bir kişi ya da firma varsa, bunu da “production partner” olarak eklemelisiniz.
Yazıyı çok uzatmamak için bu kavramlarla ilgili detaylı bilgiyi başka bir yazıya bırakıyorum.
- Yasaklı ürün satmak 
Satışı yasak ürünler (prohibited items) Etsy tarafından açıkça belirlenmiştir. Yasaklı ve istisna tanınan ürünleri buradan görebilirsiniz.
- Farklı dükkânlarda aynı ürünü satmak
Birden fazla dükkân açabiliyorsunuz ancak aynı ürünü hatta aynı kategoriden ürünleri farklı dükkânlarda satamazsınız.
Yasak duruma örnek: Diyelim beyaz yakalı çalışanlara yönelik çantalar yapıyorsunuz. Bir dükkândaki modeli diğerine koymuyor bile olsanız, bu çantaları farklı dükkânlarda listeleyemezsiniz.
İzin verilen duruma örnek: Anne-bebek çantaları ve business çantaları sattığınız 2 ayrı dükkân olabilir. Buradaki genel prensip, ürünler aynı kategoride olsa bile farklı hedef kitlelere hitap etmesidir. Doğru konumlandırmanız ve ayrımı iyi belirlemeniz gerek.
Bebek çantası: OneDuo Laptop çantası: TheLeatherExpert
Not 1: Bir dükkânda aynı ürün için 2 farklı listing açabilirsiniz.
Not 2: Bir dükkânda birbirinden tamamen farklı kategorilerde ürün de satabilirsiniz. Örnek: Kıyafet, çanta, oyuncak bir arada olabilir. Handmade ile craft supply da bir arada olabilir. Bu yasak değil ancak müşteri algısı ve deneyimini olumsuz etkilemesi açısından tavsiye olunmaz.
-Dükkân sahibinden farklı bir isme ait kredi kartı kullanmak
Satış yapmak için dükkâna ekleyeceğiniz ödeme yöntemine bağlı kredi kartı dükkân sahibinin ismine ait olmalıdır. Eğer değilse, kimin adına ise o kişi dükkâna shop member olarak eklenmelidir.
-Diğer dükkânınızın belirtilmemiş olması
1’den fazla dükkânınız varsa, her dükkânın Profile ve About Shop sayfalarında diğerlerine link vermelisiniz.
Görsel: Unsplash.com
- Arkadaş ya da bir aile üyesinin alışveriş yapıp taraflı ve gerçeği yansıtmayan olumlu yorum bırakması
Bu madde özellikle “İlk satış olsun, dükkânda satış görünsün.” diye düşünenler için.
- Farklı hesaplar arasında işlemlerde bulunmak
Başka hesaplar açıp dükkânı/ürünleri favorilemek, olumlu yorum bırakmak için birinden diğerine sipariş oluşturmak..vb. aldatıcı hareketlerde bulunmak yasaklar arasındadır. Kısacası diğer hesaplarınızdan ya da varsa farklı dükkânlarınız arasında herhangi bir şey yapmayın.
- Üyelere mesaj atarak reklam yapma, dükkana davet etme, indirim önerme..vs.
Dükkânınızda sipariş oluşturmuş bir müşteriye sonraki siparişi için indirim teklif edebilirsiniz ancak üyelere reklam, kampanya, indirim gibi amaçlarla doğrudan mesaj atmak yasaktır.
- Müşteriye olumsuz yorumunu kaldırması için ürün/indirim gibi tekliflerde bulunmak
Müşteriye mesaj atarak olumsuz yorumunu kaldırmasını ya da değiştirmesini istemenizde sorun yok ancak bunun için hediye ürün gönderme, sonraki siparişlerde indirim sağlama gibi tekliflerde bulunamazsınız.
Görsel: Pixabay.com
- Müşteriyi Etsy dışında bir satış sitesine yönlendirmek
About shop sayfasında Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, dükkân websitesi veya bloğunuzun linklerini paylaşabileceğiniz bir bölüm bulunuyor. Ancak bunun dışında mesajlaştığınız kişiyi satış yaptığınız başka bir platforma yönlendirmek veya dükkânınızın bir yerinde “Kendi websitemde şu kadar indirim var.” şeklinde yönlendirmeler yapmak yasak.

Diğer önemli başlıklara değindiğim yazının 2. bölümüne buradan ulaşabilirsiniz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönderme